Fotky z Port El Kantaoui

Přístavní městečko vybudované koncem 70. let 7 km severně od Sousse.

Už jste četli popis Port El Kantaoui?

kantaoui 12kantaoui 14kantaoui 17kantaoui 2kantaoui 4kantaoui 6kantaoui 7kantaoui 9

Postřehy z komplexu Soviva

No a když tu mám tolik místa, vložím sem ještě postřehy Zdeňky, jejíž postřehy z dovolené v Port El Kantaoui považuju za celkem typické. Dala mi svolení s publikováním svého mailu:

Cestovali jsme až do Port Kantaoui, což znamená dvě hoďky autobusem z letiště v Tunisu, nicméně cesta byla milým překvapením, žádná rozhrkaná okreska plná děr, ale velmi solidní dvouproudová dálnice s rovným povrchem (žádná valcha via Poděbrady - Praha), klimatizovaný autobus a průvodkyně, která cestu zpříjemnila informacemi. Hotelový komplex Soviva na klasické úrovni - pokoj, chodba, koupelna se sprchovým koutem, televize, asi jako všude jinde. Co jsem kvitovala s povděkem, byl sprchový kout s vaničkou, takže sprcha (hlavně mého muže, který je hroch) neznamenala vytopení celé koupelny, jako třeba v Černé Hoře, Chorvatsku a podobně. Hotelový personál většinou mluvil solidně anglicky, takže domluva bez problémů, včetně s uklizečkou. Pochopitelně jsme přijeli navečer a s eury a neměli jsme drobné na bakšiš, což nám bylo velmi taktně naznačeno kytičkou s oleandrových květů položenou na stolek. Ale na úroveň úklidu to rozhodně vliv nemělo. Takže jsme to hned napravili, nechali jsme dva dináry v koupelně na umývadle a pak jsem tam nechávala dinár obden. Úklid byl prováděn hned ráno a znamenal sebrání všech použitých ručníků, pak nové kolečko vytření a až na závěr někdy odpoledne při dalším kolečku přinesení čistých ručníků. Kdo se chtěl vysprchovat během dne, musel použít ručníky svoje. Díky dinárům na umývadle jsme dostávali čisté ručníky hned při prvním uklízecím kolečku. První den cesta na pláž plná různého odpadu, hlavně plastové láhve a papíry, ale hned další den byla zametená a udržovaná v čistotě. Na pláži bylo také čisto, sice tam neprosívali písek jako třeba ve Španělsku, ale každé ráno tam běhal mládeneček a sbíral čurbes zanechaný kulturními turisty. Většinou tam byli Rusové, hodně Poláci, nějaký ten Angličan, pár Čechů, Němců (minimálně). My jsme před Rusy utekli z Černé Hory, ale tady se chovali slušně, na rozdíl od Poláků, kteří se patrně rozhodli užít si all inclusiv do poslední koruny a chlastali jak o život, protože bar byl nejen v hotelu, ale i u bazénu a dokonce na pláži, no a pár panáků ve 40 st. vedra dělá svoje. V hotelu u baru jsem narazila na Poláka, který byl dost nepříjemný na barmana, že neví, co je to beton a nerozumí polsky, tak jsem se ho ruče zeptala, jestli on rozumí arabsky. A když chce, aby barman věděl, co je to beton, tak ať mi řekne, co je to třeba kuskus. Mládenec za pultem ruče pochopil, o čem s Polákem mluvil a od té chvíle jsme měli služby úplně suprové. Jak jsme přišli do baru, tak nám naznačili (všichni, protože informace se tam šíří rychlostí blesku), že si máme sednout ke stolku a pití nám nosili, neb si pamatovali, co pijeme. U oběda bylo na stole pití dřív, než jsme dosedli ke stolu, dokonce synovi přinesli pivo, ač byl nositel dětského pásku (17 let, 1,90), protože číšník usoudil, že je horko a cola moc sladká.

Do Port Kantaoui jsme to měli asi 3 - 4 km, jezdili jsme tam taxíky navečer každý den, do hospůdky na kafíčko, třetí den už jsme nemuseli říkat objednávku, majitel nám přišel podat ruku a osobně uvítat. Holt jsme byli štamgasti, hostů málo, krize byla vidět i na počtu hostí, hlavně přestali jezdit jinak movití Němci. Pokud jsme někam přišli podruhé, potřetí, vždy jsem dostala nějakou drobnou pozornost, třeba pytlíček pražených oříšků, první dva dny jsme za taxík dávali 5 dinárů, pak jen 4, i když nás vezl pokaždé někdo jiný. Taxikáři se nabízeli všude, ale solidarita tam je veliká, takže se nepředbíhali a odvedli nás k tomu, který byl "na řadě".

Ty jejich obchody byl fakt zážitek neuvěřitelný. První dotaz Where are you from? Czech republic jim nic neříká, slyší na česki. Takže jejich repliky: česki hezky, česki Praha 4, česki ježíši kriste, česki hezky kouká nekoupí atd. atd. A všechno bylo original, good kvality, good prize, only for you, becausse you my frend. Jasně, že jsme zdravili a děkovali arabsky - to se jim moc líbilo, ale jejich snaha prodat byla někdy dost drsná. Já bych si i lecos koupila, ale chtěla jsem si v klidu vybrat a ne že vedle mně drčí kolovrátek, snáší kupu věcí a podobně. V Kantaoui to ještě šlo, ale vyrazili jsme do Sousse, což je asi 10 km (taxík 10 dinárů) a to byl teprve blázinec. To mi bylo vyloženě nepříjmné a nakonec jsme v podstatě utekli a šli raději do hospody a  historickou část města jsme si nechali ujít. To mně dost mrzelo, protože když už někde jsem, chci se dozvědět co nejvíce. V hlavním městě jsem už používala dost razantní výrazové prostředky, což pochopili velmi rychle a nevnucovali se.

Jinak jsou místní fakt učenliví, první den otevřel taxikář manželovi dveře a když si všiml, že peníze podávám já (no jasně, peněženka je v kabelce, v kraťasech na ni moc místa není), takže příště (byť jiný) otevřel dveře nejdříve mně. To samé v obchodech, nejdříve uháněli manžela, pak se první obraceli na mne.

Co mne nadchlo, to byla místní keramika, tu bych si nakoupila hned ve velkém, jenomže co se vejde do kufru a bohužel, chování letištního personálu k zavazadlům není příliš citlivé. Jinak pro turisty tuny hadrů, bot, originálních kabelek všech možných "světových značek", bižuterie. Ale my jeli za mořem a ne lítat po krámech. Vody jsme si užili až až, k moři jsme chodili hned ráno, dokud bylo čisté, bohužel, tak 15 metrů od břehu už byly chaluhy, takže když se nahrnulo víc lidí a začali jezdil čluny a skútry, tak byla voda špinavá. Ale díky vedru se dalo být u moře tak do 10 hodin, pak už se přicházeli smažit jen šílenci, nebo rodiče s dětmi, netuše, že druhý den budou mít díky spálení po koupání.

Hotelový bazén čistý, každý den ráno čistili dno od usazenin, lehátek dost a dost, jen slunečníků bylo málo, takže kdo chtěl urvat slunečník, musel si přivstat a postavit se k němu, než se mohla dávat lehátka. Trochu ponižující, nicméně o rodin s dětmi pochopitelné. Někteří hosté ani nechodili k moři a celý den leželi u bazénu. To mně pobavilo, že někdo jede k moři a pak ho ani nevidí.

Večerní animační programy jsme vynechávali, chybí nám k tomu potřebná dávka masochismu, raději jsme courali po okolí, večer začíná pláž žít arabským životem, zvali nás mezi sebe, bez problémů komunikace. Já jsem vysoká a blond a ač již  "v jistém věku", tak se kolem mne muži točili, protože byli celí vedle z mého tetování (mám draka přes celá záda). Tím jsem se dostala k oblékání. Hned první den jsem viděla dívky vyrážet do ulic, sukýnky těsně pod zadečky, holá bříška, dekolty hluboké. Turismus dorazil se vším všudy, na pláži valná část žen nahoře bez (včetně mne), nikdo se nad tím nepozastavil, už si asi místní zvykli. Jen třeba Angličanky, čím víc tonáže, cím odkrytější šaty, tlusťochů tam bylo víc než dost. Proto nás mají za boháče, protože kdo má břuch, ten na to má.

Jídlo bylo dost jednotvárné, i když dobré a dobře ochucené, co bylo fantastické, to byly zákusky a různé zeleninové saláty. My jsme začínali každý den panákem slivovice, takže se nám všechny zažívací problémy vyhnuly a navíc jsme v jídle střídmí, nemusíme sežrat všechno co vidíme jen proto, že jsme si to zaplatili. Ceny v restauracích jsou taky vstřícné, třeba espresso 1,6 dináru, pizza 3,5 dinárů, pivo (nevalné chuti) 2 dináry. Dinár nás vyšel asi na 13 kaček, takže pohoda. Třeba čerstvě vymačkaná šťáva z pomerančů kelímek 2 dináry nebylo tak málo, ale bylo to dobré, tak proč přepočítávat. O tom dovolená není.

Port El Kantaoui - zájezdy na srovnávači zájezdů

kantaoui 8kantaoui 1

el kantaoui.gif

kantaoui 10kantaoui 16kantaoui 15kantaoui 3

Informace pro zvědavé turisty

Tunisko.com píše Yuhů. Kontakt.